شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

ماشین های هیدروژنی

چندی پیش در نمایشگاه اتومبیل در آلمان، شرکت ژاپنی هوندا نوعی خودرو را به نمایش گذاشت که سوخت آن گاز هیدروژن است. این ماشین با استفاده از پیستون های قدرتمند، هیدروژن را به انژکتور فرستاده و هیدروژن در آنجا با اکسیژن ترکیب شده و می سوزد (درست مانند اتفاقی که برای بنزین می افتد). به رابطه زیر توجه کنید:

2H2 + O2 = 2H2O

هیدروژن + اکسیژن = آب

آب تولید شده بر اثر انرژی و گرمای زیاد تولید شده بخار شده و به صورت بخار آب از لوله اگزوز خارج می شود. موتور اتومبیل هم با انرژی تولید شده به حرکت در آمده و ماشین حرکت می کند. این خودرو می تواند زمینه ی گسترش خودروهای بدون سوخت فسیلی را افزایش داده و سبب جلوگیری از آلودگی هوا و گرم شدن زمین شود.


قند، شیرینی زندگی

همه ی ما مزه ی شیرین را دوست داریم. مزه ای گوارا و زودگذر که در نوک زبان حس شده و حس خوبی به انسان می دهد. امروزه مواد زیادی نظیر سدیم ساخارین، اسپارتام و قندها کشف شده اند که می توانند موجب احساس شیرینی در زبان شوند. قندها یا کربوهیدرات ها به سه دسته تقسیم می شوند: مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها. با ما همراه شوید تا به دنیای پیچیده قندها سفر کنیم.

برای مشاهده بقیه ی مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

ادامه مطلب ...

درکوهی چیست؟

درّکوهی یا کوارتز، کانی مهم و پرکاربرد سیلیکاتی است که در ایران هم یافت می شود. کوارتز با فرمول شیمیایی SiO2 پس از الماس، کرندوم (یاقوت) و توپاز سخت ترین کانی  است که می تواند آهن یا فولاد را هم ببرد. حتما نام Quartz را روی ساعت ها مشاهده کرده اید. کوارتز به خاطر اینکه در فشار بالا می تواند برق تولید کند در ساخت ساعت استفاده می شود.

کوارتز همچنین تحت عنوان درکوهی در جواهرسازی و صنایع دارویی هم کاربرد دارد. در کارخانه های سنگبری برای بریدن سنگها مخصوصا سنگ گرانیت که بسیار سخت است، از الماس و یا کوارتز استفاده می کنند. کوارتز در سنگ گرانیت وجود دارد و به صورت بلورهای درخشان و شفاف خودنمایی می کند.



آب سنگین چیست؟

حتما تا به حال  نام  این ماده را شنیده اید: آب سنگین، اما تعریف دقیقی از آن ندارید. ایزوتوپ به شکل دیگری از یک عنصر گفته می شود که فقط تعداد نوترون هایش متفاوت است. مثلا اتم کربن سه ایزوتوپ دارد: کربن 12 (6 نوترون)، کربن 13 (7 نوترون) و کربن 14 (8 نوترون) که 12، 13 و 14 عدد جرمی آنها (نوترون + پروتون) هستند.

می دانیم که هر مولکول آب از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن ساخته شده است.

اکسیژن سه (اکسیژن 16،17 و 18) و هیدروژن دو  ایزوتوپ (هیدروژن 1 و 2) پایدار (غیر رادیواکتیویته) دارند، بنابراین آب به 6 حالت می تواند وجود داشته باشد:6=3*2

1- H1 و O16 (آب سبک)

2- H1 و O17 (آب نیمه سبک)

3- H1 و O18 (در طبیعت دیده نشده است)

4- H2 و O16 (آب سنگین)

5- H2 و O17 (آب فوق سنگین)

6- H2 و O18 (در طبیعت دیده نشده است)

پس، مورد چهارم که از اکسیژن 16 و دوتریم (هیدروژن 2) تشکیل شده، آب سنگین است. آب سنگین به خاطر داشتن یک نوترون بیشتر در مولکول هایش مقداری از آب معمولی سنگین تر است.

در رآکتورهای آب سنگین، اورانیوم را در آب سنگین قرار می دهند تا دو پروتون به آن اضافه شده و به پلوتونیوم تبدیل شود. به این صورت که نوترون دوتریم به یک پروتون و یک الکترون تبدیل شده و به اورانیوم اضافه می شوند و  پروتون و الکترون آن هم به اتم اورانیوم می پیوندند. به این صورت دو پروتون و دو الکترون به اورانیوم اضافه شده و به عنصر پلوتونیوم تبدیل می شود.


ریزش مو چرا؟

ریزش مو امروزه از مهم ترین دغدغه های مردم به ویژه بانوان است که علاوه بر تاثیر منفی بر زیبایی، بر سلامت هم تاثیر بد می گذارد. البته ریزش 50 الی 100 تار مو در روز طبیعی است و نگرانی چندانی را در پی ندارد. در این پست سعی داریم دلایل مختلف ریزش مو در بانوان و آقایان را بیان کنیم:

برای مشاهده بقیه ی مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید.  ادامه مطلب ...