شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

جوهر قند، مواظب نانواها باشید!!!

 از قدیم تا به امروز برای پخت نان دردسرهای فراوانی وجود داشته است. نانواهای سنتی و قدیمی از خمیرترش استفاده می کردند، چون مخمر که یک قارچ تک سلولی است، قندها را به الکل، آب و کربن دی اکسید تبدیل می کند. به رابطه ی زیر توجه کنید:

C6H10O5 = C5H12O4 + CO2 + H2O

گلوکز (قند) = دی اتیل کربنات (الکل) + کربن دی اکسید + آب

پس قند نان توسط مخمر به الکل (که بعدا در حرارت زیاد از بین می رود)، آب و کربن دی اکسید تبدیل می شود و فرار گاز کربن دی اکسید موجب پف آمدن نان می شود. این روش بی خطر است و خطری متوجه سلامتی انسان نمی کند.

کمی بعدتر نانواها روش جدیدتر و آسان تر و کم هزینه تری یافتند. به معادله زیر توجه کنید:

4NaHCO3 + O2 = 4CO2 + 2H2O + 4NaO

سدیم بی کربنات (جوش شیرین) + اکسیژن = کربن دی اکسید + آب + سدیم اکسید

باز هم کربن دی اکسید و پف آمدن نان. اما این روش برای سلامتی مضر است چون سدیم اکسید ماده ای قلیایی و سمی است و به بدن آسیب می رساند. به همین دلیل افزودن جوش شیرین به خمیرنان ممنوع شد ولی هنوز هم برخی نانواهای سودجو دست به اینکار می زنند.

اما جدیدا روشی ابداع شده که از تمام روش های قبلی راحت تر و کم هزینه تر است که شدیدا خطرناک است و سلامتی انسان را به خطر می اندازد. ماده ی جدید سدیم دی تیونیت یا جوهر قند با فرمول شیمیایی Na2S2O4 است. سدیم دی تیونیت سرطان آور است و پرزهای روده را از بین می برد. یک اکسیدکننده ی قوی است و بیشتر از آنچه فکرش را بکنید خطرناک است. امیدواریم با نانوایی های غیرمجاز برخورد شود تا سلامت مردم به خطر نیفتد و هرچه زودتر این ماده ی خطرناک از نانوایی ها برچیده شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.