شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

جدول تناوبی در ۵ دقیقه!

در این پست سعی داریم گروه های جدول تناوبی را یکی یکی تجزیه و تحلیل کنیم. در جدول تناوبی هشت گروه اصلی وجود دارد (به جز عناصر واسطه) که تمامی اعضای آنها خواصی تقریبا مشابه دارند.

برای مشاهده بقیه ی مطلب به ادامه مطلب مراجعه کنید. 


گروه ۱: هیدروژن H، لیتیم Li، سدیم Na، پتاسیم K، روبیدیم Rb، سزیم Cs و فرانسیم Fr

در این گروه به جز هیدروژن بقیه فلز قلیایی هستند (هیدروژن نافلز است) و در همه آنها در اوربیتال s، یک الکترون قرار دارد. فرانسیم تنها عنصر رادیواکتیوی این گروه و با نیمه عمر کوتاه است. تمام عناصر گروه با اکسیژن و تمام آنها به جز هیدروژن با آب سریعا واکنش می دهند‌. عناصر این گروه تک ظرفیتی و از آب سبک ترند. همچنین همه عناصر این گروه در حالت  جامد بسیار نرم هستند و به راحتی با کارد بریده می شوند. کم الکترونگاتیو ترین عنصر (فرانسیم) در این گروه است.

گروه ۲: بریلیم Be، منیزیم Mg، کلسیم Ca، استرانسیوم Sr، باریم  Ba و رادیم Ra

عناصر این گروه فلزات قلیایی خاکی هستند که مانند گروه قبل واکنش پذیری بالا ولی کمتر از آنها دارند‌. این فلزات بیشتر در خاک وجود دارند و دو ظرفیتی هستند. اوربیتال s تمامی آنها دارای ۲ الکترون هستند و پر شده اند. رادیم تنها عنصر رادیواکتیوی گروه است. عناصر این گروه سبک ولی سنگین تر و سخت تر از آب هستند و مانند فلزات قلیایی با آب واکنش داده و ترکیبات قلیایی قوی می سازند‌‌.

گروه ۳: بور B، آلومینیوم Al، گالیم Ga، ایندیم In و تالیم Tl

عناصر این گروه به جز بور، فلزات ضعیف هستند (بور شبه فلز است). تمام عناصر این گروه سه ظرفیتی هستند و اوربیتال p آنها دارای یک الکترون است. 

گروه ۴: کربن C، سیلیسیم Si، ژرمانیوم Ge، قلع Sn و سرب Pb

عناصر این گروه دارای خواص متفاوتی هستند. کربن نافلز، سیلیسیم و ژرمانیوم شبه فلز و قلع و سرب فلز ضعیف هستند. اوربیتال p آنها دارای ۲ الکترون است و این عناصر چهارظرفیتی هستند.

گروه ۵: نیتروژن N، فسفر P، آرسنیک As، آنتیموان Sb و بیسموت Bi

نیتروژن و فسفر نافلز، آرسنیک و آنتیموام شبه فلز و بیسموت فلز ضعیف هستند. اوربیتال p این عناصر دارای ۳ الکترون است و آنها سه ظرفیتی هستند.

گروه ۶: اکسیژن O، گوگرد S، سلنیوم Se، تلوریم Te و پولونیم Po

اکسیژن، گوگرد و سلنیوم نافلز، تلوریم و پولونیم شبه فلز هستند. تنها عنصر رادیواکتیوی این گروه پولونیم است. اوربیتال p آنها دارای ۴ الکترون است و تمام این عناصر دو ظرفیتی هستند.

گروه ۷: فلوئور F، کلر Cl، برم Br، ید I و استاتین At

عناصر این گروه نافلز هالوژن و تک ظرفیتی هستند. اوربیتال p عناصر گروه دارای ۵ الکترون است. استاتین تنها عنصر رادیواکتیوی گروه است‌. همچنین تنها نافلز مایع (برم) در این گروه است‌‌ و الکترونگاتیو ترین عنصر (فلوئور) هم در این گروه است.

گروه ۸: هلیم He، نئون Ne، آرگون Ar، کریپتون Kr، زنون Xe و رادون Rn

این گروه، گروه گازهای نجیب است که مولکولی و تک اتمی هستند. به جز هلیم اوربیتال p آنها ۶ اتمی و تمامشان لایه شان پر شده است. عناصر این گروه به سختی واکنش می دهند و از کل این عناصر کمتر از ده ترکیب دیده شده است که نئون هیچگاه واکنش نمی دهد (حتی با فلوئور). رادون تنها عنصر رادیواکتیوی این گروه است‌‌. 

نظرات 2 + ارسال نظر
چرته چهارشنبه 4 آذر 1394 ساعت 21:44

یاعنی چه!

[ بدون نام ] یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 20:14

همش چرته

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.