شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

قند، شیرینی زندگی

همه ی ما مزه ی شیرین را دوست داریم. مزه ای گوارا و زودگذر که در نوک زبان حس شده و حس خوبی به انسان می دهد. امروزه مواد زیادی نظیر سدیم ساخارین، اسپارتام و قندها کشف شده اند که می توانند موجب احساس شیرینی در زبان شوند. قندها یا کربوهیدرات ها به سه دسته تقسیم می شوند: مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و پلی ساکاریدها. با ما همراه شوید تا به دنیای پیچیده قندها سفر کنیم.

برای مشاهده بقیه ی مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.

 

مونوساکاریدها:

مونوساکاریدها ساده ترین شکل قند هستند که از یک مولکول تشکیل شده و به دو دسته ی پنج کربنه و شش کربنه تقسیم می شوند. شش کربنه ها دارای شش اتم کربن هستند و شامل گلوکز (C6H12O6)، فروکتوز (C6H12O6) و گالاکتوز (C6H12O6) می شوند. پنج کربنه ها هم پنج اتم کربن دارند و شامل ریبوز (C5H10O5) و دئوکسی ریبوز (C5H10O4) می شوند. گلوکز معروف ترین قند است که بیشتر از بقیه قندها مزه ی شیرین می دهد و غذای اصلی مغز و منبع اصلی تامین انرژی بدن است. گلوکز در عسل، نان، شیر، شکر و قند معمولی  و شکلات وجود دارد.

فروکتوز همان قند میوه است که در میوه جات، عسل و شکر موجود و از قندهای موجود در خون است. گالاکتوز هم دیگر مونوساکارید شش کربنه است که در شیر یافت می شود. ریبوز و دئوکسی ریبوز از اجزای اصلی دی ان ای (DNA) و آر ان ای (RNA) سلول ها هستند و نردبان پیچشی آن ها را می سازند.

دی ساکاریدها:

دی ساکاریدها از دو مولکول مونوساکارید ساخته شده اند. دی ساکاریدها شامل مالتوز (گلوکز + گلوکز)، ساکارز (گلوکز + فروکتوز) و لاکتوز (گلوکز + گالاکتوز) می شوند. مالتوز قند نان است که به وسیله ی آنزیم مالتاز در دهان تجزیه شده و به دو مولکول گلوکز تبدیل می شود و دلیل احساس مزه ی شیرین نان در دهان همین است. ساکارز قند و شکر معمولی است که از چغندر قند و نیشکر به دست می آید و توسط آنزیم ساکاراز در معده تجزیه می شود. لاکتوز یا قند شیر هم دیگر عضو دی ساکاریدها است که توسط آنزیم لاکتاز هضم می شود. لاکتاز در کودکی و نوزادی در بدن ساخته می شود و ساخت آن در بزرگسالی متوقف می شود. بعضی افراد هم از ابتدا آنزیم لاکتاز ندارند و با خوردن شیر دچار مشکلات گوارشی می شوند.

پلی ساکاریدها:

پلی ساکاریدها از بیش از دو مولکول مونوساکارید ساخته شده اند. تریوز (گلوکز + گلوکز + گلوکز)، نشاسته (هزاران گلوکز)، گلیکوژن (هزاران گلوکز) و سلولز (هزاران گلوکز) از پلی ساکاریدها هستند. تریوز در نان، نشاسته در نان، سیب زمینی، ماکارونی و برنج، گلیکوژن در گوشت ماهیچه و سلولز در میوه جات و سبزیجات و حبوبات به وفور یافت می شوند. تریوز هم مانند مالتوز از قندهای نان بوده و توسط آنزیم مالتاز تجزیه می شود. نشاسته از هزاران مولکول گلوکز به صورت شاخه شاخه ساخته شده و در معده تجزیه می شود. گلیکوژن هم تقریبا هم شکل نشاسته است. گلوکز اضافی خون توسط آنزیم انسولین در کبد و ماهیچه ها به صورت گلیکوژن ذخیره شده و بنابر این قند خون کاهش می یابد.

وقتی قند خون هم کاهش می یابد، گلیکوژن کبد و ماهیچه ها توسط آنزیم گلوکاگون به گلوکز تجزیه شده و قند خون افزایش می یابد. سلولز همان فیبر است که در بدن تجزیه نشده و قابل جذب برای بدن نیست. سلولز از هزاران گلوکز به صورت زنجیر صاف ساخته شده و به حرکت مدفوع در لوله گوارشی کمک می کند. سلولز در کاغذ و دیواره ی سلول های گیاهی هم وجود دارد و از یبوست جلوگیری می کند.

نظرات 4 + ارسال نظر
sima یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 15:37 http://flower-ss.blogsky.com

لینکت کردم

مرسی

sima یکشنبه 29 شهریور 1394 ساعت 15:34 http://flower-ss.blogsky.com

بدترین مسئله در مورد یک کره خر این است که خواهی نخواهی روزی خر ...می شود...!

اما تو که انسانی ... پس سرنوشتت بدست خود توست ...

sima پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 12:59 http://flower-ss.blogsky.com

می دانم چشمانت با من چه میکند

فقط وقتی که نگاهم میکنی

چنان دلم از شیطنت نگاهت می لرزد

که حس میکنم چقدر زیباست

فدا شدن برای چشمهایی

که تمام دنیاست




یه سری به وب ما هم بزن

تبادل لینک

سلام بر شما. ممنون که به ما سرزدید. من شما را لینک کردم

سیستم تبادل لینک پنج‌شنبه 26 شهریور 1394 ساعت 12:38 http://summer94.blogsky.com/contact

سلام وبلاگ جالبی دارید اگر میخواهید آمار بازدید وبلاگتان بالا برود با وبلاگ ما تبادل لینک نمایید
ابتدا ما را با عنوان وبلاگ تابستانه و آدرس:www.summer94.blogsky.com
لینک نمایید وسپس به آدرس زیر رفته وفرم را پر نمایید
http://summer94.blogsky.com/contact

سلام نظر لطف شماست. من شما را قبلا لینک کرده بودم. ممنون از بازدیدتان

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.