شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

ستارگان تاریخ شیمی را بشناسید؛ قسمت دوم

«ماری اسلودوسکا» معروف به ماری کوری و مادام کوری در تاریخ 7 نوامبر 1867 میلادی در ورشوی لهستان زاده شد. او در سال 1891 برای تحصیل در رشته ی زیست شناسی به پاریس رفت و شهروند آنجا شد و با فیزیکدان فرانسوی به نام پیر کوری آشنا شد و با وی ازدواج کرد. از آن پس نام وی به ماری کوری تغییر یافت. وی در انجام آزمایش ها به پیر کمک می کرد و در سال 1903 خود و همسرش موفق به اخذ جایزه نوبل فیزیک شدند (برای کار بر روی رادیواکتیویته).

ماری در سال 1895 تکه ای از اورانیوم را لای کاغذ سفیدی گذاشت و روی یک تلویزیون نورندیده قرار داد و پس از مدتی دید که تلویزیون نوردیده و سیاه شده است. او یکبار دیگر این کار را با سنگ پیچلبنده (نوعی کانی) بدون اورانیوم انجام داد و دوباره تلویزیون با شدت بیشتر سیاه شد. وی فهمید که عنصر ناشناخته از اورانیوم پرتوزاتر است و بالاخره به همراه همسرش موفق به کشف عنصر رادیوم شد.

درست سه سال بعد در سال 1898 بار دیگر این آزمایش را انجام داد و رادیوم و اورانیوم سنگ را جدا کرد. بار دیگر متوجه شد عنصر پرتوزاتر دیگری وجود دارد و پس از چند روز توانست عنصر پولونیم را کشف کند. نام این عنصر برگرفته از واژه پولند به معنای لهستان، سرزمین مادری ماری است.

وی بار دیگر در سال 1913 جایزه ی نوبل ولی در رشته ی شیمی را کسب کرد و اولین انسانی شد که موفق به کسب دو جایزه ی نوبل از دو رشته ی مختلف شده است. ماری کوری سر انجام در سن 67 سالگی و در تاریخ 5 ژوئیه 1934 در اوت سووآی فرانسه بر اثر سرطان خون ناشی از پرتو ایکس درگذشت. امروزه عنصر رادیواکتیو شماره 96 که در گروه آکتینیدها قرار دارد، به یاد ماری و پیر کوری «کوریم» نام گذاری شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.