شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل
شیمی در خانه

شیمی در خانه

شیمی غیر حرفه ای در منزل

آب، معجزه ی آفرینش

آب با فرمول H2O در گروه دی هیدروژن ها قرار دارد و مایعی بدون مزه، بی رنگ، بی بو، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است. 

وزن مولکولی آب 18 است که با این وزن مولکولی، آب باید به شکل گاز باشد و اگر این گونه بود، هوا بسیار مرطوب و زمین غیر قابل سکونت می شد، پس این ویژگی استثنایی آب موجب پایداری زندگی در زمین شده است. در واقع تمامی دی هیدروژن ها به جز آب، گاز هستند مانند دی هیدروژن سولفید (H2S).  

برای مشاهده بقیه ی مطلب به ادامه ی مطلب مراجعه کنید

آب ویژگی های منحصر به فرد بسیاری دارد. بسیاری از ترکیبات در آب حل می شوند، گرانروی آن بسیار کم است (گرانروی مقدار نیرویی است که باید به یک مایع یا نیمه جامد منتقل شود تا بر روی سطح زمین پخش و هموار شده و سطوح آن یکسان شود) که اگر آب را در ظرفی بریزید به سرعت سطح آن یکسان و هموار می شود، ظرفیت گرمایی آب بسیار بالاست (ظرفیت گرمایی مقدار انرژی گرمایی است که باید به یک مول ماده داده شود تا دمای آن یک درجه افزایش یابد)، در اثر انجماد حجم آن افزایش می یابد و همیشه از سطح یخ می زند. 

هر کدام از این ویژگی ها یک مزیت است. حل شدن بیشتر مواد در آب باعث شده که برای شست و شو و واکنش های شیمیایی بدن از آن استفاده شود، گرانروی پایین آن سبب می شود که به عنوان عایق استفاده شود، ظرفیت گرمایی بالای آب موجب استفاده از آن در خنک کننده ی موتور اتومبیل شده است، انبساط غیر عادی حجم آب در اثر انجماد باعث می شود که یخ از آب سبک تر باشد (چگالی آن کم تر است) و همیشه یخ روی آب بماند، اگر این طور نمی شد موجودات آبزی از سرما تلف می شدند و از سطح یخ زدن آب بر خلاف دیگر مایعات سبب شده که در اثر سرمای شدید زیر صفر درجه، روی آب یخ بزند و یک عایق حرارتی بوجود آمده و داخل آب گرم بماند و موجودات آبزی بتوانند به زندگی شان ادامه دهند. 

آب خالص از نظر پی اچ خنثی است و بیش از 60 درصد جرم یک انسان سالم را تشکیل می دهد. اگر مقداری آب را سرد کنیم از دمای اتاق تا دمای 4 درجه سانتی گراد بالای صفر حجم آن کاهش یافته و به حداقل خود می رسد ولی اگر سرد کردن را ادامه دهیم، از دمای 4 درجه تا صفر درجه حجم آن افزایش یافته و به حداکثر خود می رسد که از این نظر یک استثنا محسوب می شود. 

آب دارای کشش سطحی بالایی است. مثلا اگر حشره ی آبدزدک را مشاهده کنید، در می یابید که پاهایش را روی آب حرکت می دهد و روی آب باقی می ماند. این نشان دهنده ی کشش سطحی بالای آب است. 

چگالی آب در دمای 4 درجه برابر 1، در دمای اتاق (25 درجه) برابر 0.998 و در دمای صفر درجه برابر 0.9 گرم بر سانتی متر مکعب است.  

از ویژگی های عجیب دیگر آب این است که در هر دمایی تبخیر می شود حتی در دمای زیر صفر درجه! نقطه ی جوش آب 100 و نقطه ی ذوب (انجماد) آن صفر درجه سانتی گراد است. 

با این ویژگی ها، آب حیرت آورترین و عجیب ترین ماده بر روی کل زمین است. 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.